קריאת המאמר במוסף לשבת - עיתון מקור ראשון
יחסם של רבני ש"ס אל יום העצמאות הוא חיקוי זול של החרדיות האשכנזית. על עדת הספרדי לשוב אל רבניה השורשיים, שחגגו כולם את יום העצמאות בהלל ובשמחה.
כָּך הָיָה סֵדֶר יוֹם הָעַצְמָאוּת בְּבֵית הוֹרַי נָחֹג,
עִם זְרִיחַת הָאוֹר לָבַשׁ אָבִי אֶת בִּגְדֵי הֶחָג.
קריאת המאמר מתוך מוסף לשבת- מקור ראשון
בשנים האחרונות התחילו לצאת סידורים עפ"י נוסח יהודי מרוקו. קיימים לפחות כעשרה סידורים, ובכל יום יום עוד מהדירים את התפילות והנוסח שהתפללו אבותינו. אולם, המעניין הוא שבכל אותם סידורים תמצאו את סדר התפילה של יום העצמאות, לעומת הסידורים האחרים והקודמים אשר נפקד מקומה של תפילת יום העצמאות. סימן זה מבשר את יחסם של חכמי מרוקו ליום זה. זכורני עוד כנער, שבסידורים של קהילות המזרח בסוף הסידור נתווספה תפילת יום העצמאות, אולם עם השנים השמיטו תפילות אלו מתוך הסידורים. כעת אנו נקראים לדגל להחזיר עטרה ליושנה, וב"ה בסידורי קהילות מרוקו חזרה התפילה למקומה. וכך פסקו חכמי הספרדים
מאיר אביטן
קריאת המאמר במוסף לשבת - עיתון מקור ראשון
כמו רבים מיוצאי צפון אפריקה, גם אני גדלתי על סיפורי הוריי, המסע שלהם לארץ ישראל. גם הם סיפרו לי שבעת עלייתם ארצה ביקשה את שאבה נפשם "ירושלים". דוד דרעי בסדרה הטלוויזיונית המרתקת "סאלח פה זה ארץ ישראל" חשף בצורה מיטלטלת את סיפור המשפחה שלי ושל רבים מאוד, המציאות כפי שתוארה לא הייתה חדשה לי, נחשפתי בעבר קמעא לאמירות דומות בעבר, אך אין ספק שהסדרה מטלטלת את הצופה אל המציאות הקשה שחוו העולים. הממסד פעל בשיטה מוכוונת וגזענית. מניפולציות שהפעילו הממסד מול העולים, כשביקש לפזר אותם בפריפריה ולמנוע מהם להתיישב בערים הגדולות או לפי בחירתם, זהו, כתב אישום מסודר ומפורט לממסד ששלט בעת ההיא.